سئو چیست و چه کاربردی دارد ؟

seo

22 روز پیش

سئو چیست : سئو یا SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است، بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو مجموعه ای از اقدامات و تکنیک هایی است که با انجام صحیح آن ها می توانید ورودی بیشترین از موتور های جستجو دریافت و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشید. این تکنیک ها و متدها همیشه توسط موتور جستجو در حال تغییر و بروز رسانی است تا نتایجی که به کاربر نمایش داده می شود نتایجی کاملا نزدیک به خواسته کاربر باشد تا بتواند نیاز آن شخص را پوشش دهد .

 

 

seo

 

تاریخچه سئو

اولین بار در اواسط دهه ۱۹۹۰، موتورهای جستجو اقدام به فهرست کردن وب سایت ها کردند. دهه 1990 زمانی بود که استفاده از موتور های جستجو در میان مردم رواج پیدا کرده بود. در آن زمان موتورهای جستجویی از جمله Infoseek، Daum، Alta Vista و Yahoo در میان کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار بودند. به تدریج و با توسعه تکنولوژی، بسیاری از موتورهایجستجو در میان مردم رواج پیدا کرده بود. در آن زمان موتورهای جستجویی از جمله Infoseek، Daum، Alta Vista و Yahoo در میان کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار بودند. به تدریج و با توسعه تکنولوژی، بسیاری از موتورهای جستجو مانند Aliweb، Infoseek و… جای خود را به موتورهای جستجو جدید دادند.

اولین بار یاهو در سال 1995 بحث اصول و قوانین سئو را مطرح کرد. اما با ورود جستجوگر گوگل به این عرصه، اصول سئو با رنگ و بویی جدید به کاربران وب ارائه شد. جستجوگر گوگل توسط لری پیج و سرگئی برین در سال 1998 ساخته شد و توانست در مدت کمی نظر مخاطبان و کاربران زیادی را به خود جلب کند تا کاربران بفهمند سئو چیست . موتور گوگل روزانه چند صد میلیون بار توسط کاربران مختلف در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و از این طریق روزانه صدها میلیون دلار درآمد به‌ دست می‌ آورد. موفقیت ها و پیشرفت های گوگل در این زمینه باعث شد تا موتور جستجوی یاهو در سال 2000 از الگوریتم گوگل تبعیت کند.

گوگل توانست به کمک طراحی ساده و هوش مصنوعی خود در میان کاربران اینترنت، طرفداران زیادی را به خود جذب کند. مهم‌ترین هدف گوگل، پیدا کردن نتایج مورد نظر کاربران در میان صفحات وب است. بنابراین گوگل برای حفظ محبوبیت خود و بهبود تجربه کاربری همیشه در تلاش بوده است که بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهد. بر این اساس، گوگل همیشه در حال ارائه معیارهایی جدید و هوشمند برای رتبه بندی سایت های مختلف است. این معیارها و اصول در قالب الگوریتم های مختلف ارائه می شوند. زیرا با افزایش تعداد سایت ها و محتوای آن ها، انتخاب بهترین و مرتبط ترین نتایج کار آسانی نخواهد بود.

در گذشته که تعداد سایت ها کمتر بود، موتورهای جستجو با معیارهایی مانند سرعت بارگذاری، عنوان های مناسب و محتوای استاندارد و… آن ها را از نظر سئو رتبه بندی می کردند. اما به تدریج تمام این فاکتورها به صورت پیش فرض در میان سایت ها رعایت شد و گوگل نیاز به فاکتورهایی جدید برای ارزیابی آن ها داشت. بنابراین همیشه الگوریتم ها و معیارهایی جدید برای سئو سایت ها در نظر می گیرد. البته فاکتورهای جدید، معیارهای قبلی را که گوگل در نظر گرفته است به هیچ عنوان نقض نمی کنند، بلکه آن ها به صورت پیش نیاز و پیش فرض در نظر گرفته می شوند.

بنابراین امروزه شناخت الگوریتم ها و معیارهای سئو برای هر کسی که یک وب سایت دارد و یا می خواهد به عنوان سئوکار مشغول به کار شود، یک ضرورت خواهد بود. الگوریتم های ارائه شده توسط گوگل عبارتند از :

  • الگوریتم گوگل پاندا
  • الگوریتم گوگل پنگوئن
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم گورخر
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم  Page Layout
  • الگوریتم رنک برین (Rank Brain)
  • الگوریتم PayDay Loan
  • الگوریتم Page Authority
  • الگوریتم کافئین (Caffeine)
  • الگوریتم mobilegeddon

هر کدام از این الگوریتم ها دستورالعملی را ارائه می دهند. سئوکاران و مدیران سایت ها باید از این اصول پیروی کنند تا بتوانند جایگاه سایت های خود را در نتایج جستجوگرها بهبود بخشند. امروزه تعداد پارامترهای تعیین شده از طرف موتورهای جستجو بطور کامل به کاربران معرفی نشده است. در راستای این موضوع سال ۲۰۰۷ میلادی، روزنامه نیویورک تایمز خبر داد که موتورهای جستجو برای رتبه‌ بندی سایت‌ ها، بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف را مورد بررسی قرار می دهند. طیف بسیاری از این پارامتر برای کاربران و مدیران سایت ها نامشخص است. اصول سئو همچنان در حال تکامل است و موتورهای جستجو هنوز هم به دنبال اضافه کردن پارامترها و الگوریتم‌ های جدید در سال 2019 هستند.

 

 موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو برای تحلیل محتوای وب و سرویس دهی مناسب به کاربران خود سه وظیفه اصلی دارند که عبارتند از :

 

  • Crawling  – خزش در محتوای سایت ها
    • گوگل مانند یک کاربر وارد سایت شما می شود و با راهنمایی فایل robots.txt سایت شما را خزش میکند و اطلاعات را آماده ایندکس شدن می کند.
  • Indexing – تهیه یک نسخه و تحلیل محتوای آن
    • در این مرحله گوگل اطلاعات خزش شده را در دیتابیس خود ثبت کرده و مورد تحلیل بررسی قرار می دهد.
  • Results – نمایش نتایج مناسب براساس محتوای ایندکس شده
    • در این مرحله موتور جستجوگر بر اساس جستجوی کاربر نتایج مرتبطی را به کاربر نمایش می دهد و بر اساس الگوریتم خود رتبه بندی می کند.

 

 چرا سئو وب سایت اهمیت دارد؟

 

seo2

 

باید بدانید که اگر بهترین سایت را هم از نظر امکانات و رابط کاربری طراحی کنید ولی آن را سئو نکرده باشید، در نهایت نمی توانید کاربران را به سایت خود جذب کنید. بر این اساس ممکن است علیرغم طراحی خوب و با کیفیت سایتتان با شکست مواجه شوید. قطعا سئو فرآیند ساده‌ ای نخواهد بود که به راحتی پیاده‌ سازی شود. زیرا سئو یک سایت علاوه بر دانش فنی نیازمند زمان کافی خواهد بود. همانطور که اشاره شد، موتورهای جستجو روز به روز در حال تغییر و تحول هستند. بنابراین بروز بودن اطلاعات در این زمینه برای سئو کاران امری ضروری خواهد بود.

همانطور که میدانید اکثر کاربران اینترنت، در موتورهای جستجو به دنبال پاسخی مناسب برای نیازها و سوالات مورد نظر خود هستند. از این‌ رو سئو مناسب راه میانبری برای شما خواهد بود تا بتوانید با قرار گرفتن در صفحات اولیه نتایج، بیشترین بازدید را به دست آورید. همچنین از آنجایی که نتایج موتورهای جستجو دقیقا همان چیزی است که کاربران جستجو کرده اند، امکان تبدیل آن ها به مشتری بسیار زیاد خواهد بود. زیرا این روش در مقایسه با تبلیغات اینترنتی اعتماد بیشتری برای مخاطبان ایجاد می کند. از طرفی دیگر بازدیدهای بدست آمده از سئو در دراز مدت هزینه کمتری در مقایسه با روش هایی مانند تبلیغات خواهد داشت.

 

 کاربرد سئو چیست ؟

  • افزایش بازدید سایت
  • شناخت برند به کاربران جدید
  • باعث افزایش ترافیک سایت
  • افزایش تعامل کاربران با سایت
  • افزایش فروش محصولات
  • امکان کسب درآمد از طریق تبلیغات
  • هزینه کمتر در مقایسه با سایر روش های مارکتینگ

 انواع سئو

 

  • سئو داخلی (On-Page SEO) :

منظور از سئو داخلی یا On-Page SEO بهینه سازی صفحات داخلی سایت از نظر کد نویسی و مسائل فنی است . با انجام سئو داخلی سایت ، موتور جستجو دسترسی راحت تری به محتوای سایتشما پیدا می کنند و در نیتجه با درک مفهموم و موضوع سایت شما آن را در کلمه کلیدی مناسب به کاربران نمایش می دهد .سئو داخلی در یک جمله یعنی دسترسی را برای خواندن و درک محتوا توسط کاربر و موتور جستجو گر آسان نماییم تا موتور جستجو گر راحت تر به محتوای سایت دسترسی داشته باشد.

  • سئو خارجی (Off-Page SEO) :

سئو خارجی بر خلاف سئو داخلی یعنی مجموعه ای از اقدامات و تکنیک هایی که در بیرون از سایت خودتان انجام می دهید تا بیشتر در نظر موتور جستجو باشید ، درج لینک سایت شما در سایت های مختلف هم موضوع و کار بر روی شبکه های اجتماعی و … را می توان از مهم ترین اقدامات سئو خارجی یا همان Off-Page SEO نام برد.

 

 انواع تکنیک های سئو

 

  • سئو کلاه سفید :

منظور از سئو کلاه سفید یعنی مطابق با قوانین موتور جستجو کار کنید تا به طور طبیعی و در زمان نسبتا طولانی و هزینه بیشتر به رتبه بالا برسید این روش یک روش کاملا تایید شده و بدون خطر می باشد و اعتماد بیشتری را نسبت با سایر روش نزد گوگل بدست می آورید.

  • سئو کلاه سیاه :

این روش بر خلاف روش کلاه سفید یک روش کاملا غیر قانونی است به طوری که در این تکنیک همیشه سعی بر این است تا موتور جستجو را دور بزنیم تا در زمان سریع تری به نتایج بهتر و بالاتری دست پیدا کنیم ، توجه کنید این روش یک روش پر ریسک و کاملا خطرناک است و باعث می شود سایت شما توسط موتور جستجو جریمه و از نتایج جستجو حذف شود.

  •  سئو کلاه خاکستری :

در این تکنیک کار های که انجام می شود بر خلاف الگوریتم ها و قوانین موتور جستجو است ولی به صورتی انجام می شود که توجه موتور جستجو جلب نشود این روش هم اگر بدون دانش و علم کافی انجام شود میتواند مانند تکنیک کلاه سیاه برای سایت شما خطر ساز باشد و باعث شود سایتتان توسط گوگل جریمه شود.

منبع:سون لرن